Diana Slav e un om tare mișto. Da, știu, am folosit un termen nu foarte elevat dar care mi se pare că se potrivește foarte bine în acest context. Am cunoscut-o anul trecut cu ocazia Galei Spring SuperBlog când mi-a atras atenția fără să fi făcut ceva care să o scoată în evidență. Are pur și simplu o carismă și o energie care atrage. După nici cinci minute de conversație mi se părea că o cunosc de ani de zile. Iar ceea ce a reușit să facă cu deja faimosul și apreciatul Constanța Walking Tour este de-a dreptul fascinant pentru mine și dovedește o ambiție, determinare și o răbdare pe care mi-ar fi plăcut să le am.

Și dacă mai era nevoie de încă o demonstrație că Diana nu e deloc „fițoasă” (a acceptat din prima să îmi răspundă la câteva întrebări) vă invit să vedeți cum a reușit și care sunt părerile ei despre natura oamenilor pe care a trebuit să îi convingă sau pe care i-a întâlnit dar și despre locurile frumoase dar poate prea puțin îngrijite și promovate din Constanța.

De unde ți-a venit ideea „Constanța Walking Tour” și cât de greu a fost la început?

Diana: Ideea a venit cumva progresiv. Eu am fost pasionată de istorie, povești și legende încă din copilărie, iar în perioada facultății făceam naveta din Mangalia la Constanța, de cele mai multe ori venind pe jos de la gară până la sediul bibliotecii, care pe atunci era în centrul vechi al orașului. Și de fiecare dată mai schimbam câte o străduță și admiram clădirile, întrebându-mă cât de veche e clădirea și ce poveste are în spate. Inițial am căutat la bibliotecă astfel de povești, internetul nefiind atât de dezvoltat/aaccesibil la acel moment (anii 2000).

Niște ani mai târziu, eram deja mutată în Constanța, dar începusem să și călătoresc destul de mult în Europa (2009-2010). Și astfel am luat contact cu fenomenul de „walking tour”, făcut de obicei de voluntari tineri din acel oraș. Abia atunci am început să am astfel de gânduri și s-a născut un patriotism și o mândrie locală, realizând că există și aici acele povești pe care ni le prezentau în fiecare oraș vizitat.

În 2013 am lansat pagina de facebook dedicată turului, până la acel moment având doar un blog de călătorie la modul general, pe care cu tristețe recunsoc că l-am cam neglijat și uneori îmi e dor să mai scriu textele mele kilometrice, cu studiile pe care le fac pre-călătorie și cu surprizele frumoase pe care mi le-a oferit fiecare destinație.

În 2014 am primit prima recenzie Tripdvisor și cumva de acolo a început toată nebunia, să zic așa.

Eu nu am văzut greutăți nici măcar o secundă, cel mult provocări, dar eu sunt omul care spune da provocărilor și abia apoi se gândește ce are de făcut și se adaptează momentului.

Provocarea unu a fost că eu sunt absolventă de drept, la acel moment angajată în domeniul naval, fără nicio idee despre turism iar ideea de tur o învățasem doar analizând singură tururile pe care le făcusem ca simplu turist în alte țări.

O altă provocare să zicem că a fost faptul că nu știam cine mă va găsi și cum. S-a dovedit că cei care doresc astfel de tururi pietonale fac exact ce fac și eu, caută prin cuvinte cheie pe internet, în mod special facebook și tripadvisor.

Și cea mai interesantă provocare a acelui moment ar fi că la 2013 era șantier toată zona istorică și nici eu încă nu cristalizasem ideea traseului.

Ai primit sprijin din partea celor care de fapt au în „job description” promovarea orașului?

Diana: La acel moment când am pornit eu (2013-2014), noi nu aveam un departament oficial dedicat turismului local, abia acum există un birou de turism. Astfel încât nu am primit sprijin, pe de o parte pentru că nu aveam de unde, dar mai ales pentru că nici nu am solicitat (nu era momentul atunci, aș zice). Acum îmi ofer serviciile în mod voluntar tuturor instituțiilor (locale sau naționale) care doresc să promoveze orașul și sunt deschisă discuțiilor oricând, discuții care să ajute la promovarea orașului în sens pozitiv.

În acest sens, chiar în acest an în februarie 2019 am participat alături de Primăria Constanța la Târgul de Turism al României, unde orașul Constanța a avut stand proprîu care a făcut o figură foarte frumoasă.

De aproximativ doi ani de zile am colaborat periodic cu Institutul Național de Patrimoniu, parte a Ministerului Cu;turii, pentru diverse activități menite să promoveze Constanța.

Plus multe ONG (Centrul de Resurse Civice, Expert Forum, Arche, Editura Istoria Artei, etc)

De câte ori ai vrut să renunți? Te-ai simțit „răzbunată” când ai primit prima recunoaștere din partea Trip Advisor?

Diana: De renunțat nici nu se pune problema, doar că uneori devin extenuată și atunci am nevoie de o pauză. Dacă reușesc să îmi refac norma de somn și să fiu bine hrănită, sunt gata oricând să o iau de la capăt. Mă motivează reacțiile participanților la tur și simt că încă mai pot face și pot schimba multe lucruri.

Nu i-aș spune „răzbunare”, fiindcă nu era o luptă împotriva nimănui. Chiar și așa, trăgându-mi uneori sufletul, încă mă întreb de ce o fac, de ce trag uneori de mine până la extenuare. Nu știu sigur, dar simt că probabil asta e vocația mea, mi-am găsit locul, nișa.

Dar trebuie să recunosc că există un sentiment de mândrie extraordinară pentru fiecare review pe care îl primesc, deopotrivă pe tripadvisor, unde marea majoritate a recenziilor vin de la turiști străini ; dar și recunoașterea și aprecierea locală. Aici fiind vorba de o componentă separată, pentru că de la aprecierile externe am ajuns să ofer tururi eveniment și localnicilor, iar turiștii români au inceput sa devina si ei interesati de acest gen de city break.

Si este o altfel de mandrie faptul că reușesc să ii fac pe localnici să se simtă turiști la ei acasă, pe turistii români să realizeze că avem și noi aceleași povești frumoase ca orice alt oraș din Europa și pe copii să devină pasionați de istorie, legende, povești, recorduri.

Dacă ai avea putere de decizie ce ai schimba în promovarea/ fața orașului Constanța?

  • Aș pune pe site-ul primăriei o secțiune dedicată turismului, cu multe subcapitole, fiindcă avem suficiente informații de oferit (am văzut câteva site-uri de primării din Romania care au astfel de sectiuni foarte frumos aranjate)

  • Aș face acele informații disponibile cel puțin în engleză, dacă nu și în alte limbi de circulație internațională.

  • Aș creea o serie de infopoint-uri dotate în permanență cu hărți și pliante informative și cu adevărat utile; plus un program cu adevărat util turiștilor (gara, centrul vechi, Mamaia – doar ca idee)

 

Ce impresii îți lasă turiștii care aleg să facă turul tău? E vreo diferență între turiștii români și cei străini? Comportament, cunoștințe, atitudine?

Diana: Fără să mă alint sau să exagerez, eu zic întotdeauna că am cei mai tari turiști la tur. Numai faptul că au decis să lase plaja sau chiar să vină special doar pentru turul meu, îi face deosebiți pentru mine și devine o onoare să le arăt ce ascunde Constanța.

E o diferenta în sensul că este o altă abordare. Provocările sunt diferite, poveștile pe care le ofer sunt structurate altfel.

Turiștii români vin cu diverse informații deja înregistrate prin orele de istorie, unele mai aprofundate, altele mai puțin. Mulți știu de Constanța ca fiind destinație de vară, plajă, cluburi, faleză, Cazino. Surpriza și încântarea de la final de tur este întotdeauna extraordinară și mă motivează să cntinui. Plus că unele povești au parfum românesc și le livrez doar lor (Caragiale, Creangă, Vlahuță, Artin Aslan – bunicul Anei Aslan, etc)

Turiștii străini de mutle ori nu au nicio cunoștiință despre țara sau orașul nostru, sau dacă au sunt doar 1-2 obiective principale, sau anumite cerințe speciale. Și atunci lor le fac o prezentare a orașului raportată și la istoria Europei, cele două razboaie, arhitectură, influențe, etc.

Ca atitudine, poate la început mulți sunt reticenți; asta o observ de obicei din limbajul non verbal, dar am învățat că un zâmbet și o atitudine relaxată, mai ales când prezinți aspecte delicate din istorie, ajută mult la detensionarea oricărei situații.

 

Crezi că o campanie intitulată „Ești ceea ce arunci” de conștientizare și educare asupra aruncării gunoiului la întâmplare, ar fi utilă în Constanța? Ai susține un astfel de demers?

Diana: Orice campanie de acest fel este utilă. Și în Constanța și în alte orașe. Și chiar cred că ar trebui repetate periodic, fiindcă încă mai avem de educat pe această direcție. M-a bucurat să observ că de câteva săptămâni în centrul vechi al orașului, vechile tomberoane au fost înlocuite cu containere de colectare selectivă a gunoiului și aici clar încă mai e nevoie de educație către persoane fizice să facă depozitarea selectivă a gunoiului.

Cu siguranță aș susține o astfel de campanie.

 

Așadar, dacă ajungeți în Constanța, în concediu de vară sau cu vreo treabă importantă, căutați-o pe Diana Slav  (@DianaSlav.ro) și făceți-vă timp pentru Turul Constanței. Nu veți regreta cu siguranță, din contră veți fi încântați de întâlnirea cu ea și veți auzi povești frumoase și lucruri interesante despre un fascinant oraș din România. 

Toate fotografiile apațin Dianei Slav și sunt preluate de pe pagina de facebook Diana Slav

Diana Slav - ce înseamnă să iubești un oraș!

10/05/2019
Ulei de masline - naturoteca

Contactează-ne

e-mailcontact@naturoteca.ro

facebook@naturoteca.ro

instagramnaturoteca.ro

 

Avertisment

Materialele de pe acest site au caracter informativ și nu constituie tratamente. Înainte de a începe orice fel de cură naturistă trebuie să faceți un test de alergie la tipurile respective de produse. Dacă suferiți de boli cronice sau urmați tratamente medicamentoase vă recomandăm să vă adresați medicului, înainte de a începe o cură sau de a încerca un produs naturist. Citiți mai multe aici

Naturoteca